زبانشناسی کاربردی
کارآیی و رتبه راهبردهای بازخورد اصلاحی فرازبانی در عملکرد گرامری نوشتاری: زبان آموزان فارس در مقابل ترکمن ها

مریم موذنی لیمودهی؛ امید مازندرانی؛ بهزاد قنسولی؛ ژیلا نایینی

دوره 9، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 245-284

https://doi.org/10.22054/ilt.2021.55093.535

چکیده
  همچنان عدم قطعیت های زیادی در خصوص نقش محتمل عوامل میانجی فراوان نظیر زمینه زبانی و قومیت در فرایند بازخود اصلاحی وجود دارد. در پاسخ به این موضوع، مطالعه حاضر بر روی 79 زبان آموز فارس و 79 زبان آموز دوزبانه ترکمن با سن 13 تا 18 سال در دو موسسه آموزش زبان استان گلستان صورت گرفت. شرکت کنندگان به سه گروه تیمار و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دو پیش ...  بیشتر

زبانشناسی کاربردی
ارایه مدل نوشتار زبان دوم بر اساس دو فاکتورغیرزبانی: تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری

سیما ضیایی؛ بهزاد قنسولی؛ ضرغام قبانچی؛ حسام الدین شهریاری

دوره 8، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 163-185

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.20352.178

چکیده
  هدف این مقاله بررسی نقش دو متغیر تیپ شخصیتی و هوش روایی نوشتاری در کیفیت نوشتار زبان دوم است. ابتدا، شاخص سنجش ١٣گزینه ای با استفاده از تعریف رندال ازهوش روایی طراحی شد.شرکت کنندگان مرحلۀ اول انیمیشن کوتاهی را دیده و روی کاغذ تعریف کردند. نوشته های آنها بر مبنای شاخص طراحی شده نمره گذاری شد.محاسبات آماری (EFA) عوامل مستتردرشاخص سنجش را ...  بیشتر

فرهنگ و هویت: ارتباط دادن اجزای هویت با ابعاد فرهنگی

فهیمه صبوری؛ رضا پیشقدم؛ آذر حسینی فاطمی؛ بهزاد قنسولی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، ، صفحه 78-49

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3463

چکیده
  هویت ایرانی را نمی­توان مفهومی یکپارچه در نظر گرفت. تاریخ ایران نشان می­دهد که ایران ترکیبی از مدرینته/اسلام/ملیت می­باشد. هافستد (2001) فرهنگ را به شش قسمت تقسیم می کند: فاصله قدرت، فردگرایی/جمع­گرایی، مردسالاری/زن­سالاری، گریز از عدم قطعیت، تمایل کوتاه مدت/بلندمدت، و لذت طلبی/سخت­کوشی. این پژوهش قصد دارد رابطه این ابعاد فرهنگی ...  بیشتر